Kreditora prasījums ir dokuments, ko ikvienam kreditoram ir jāsagatavo un jāiesniedz attiecīgajam maksātnespējas procesa administratoram, ja tas vēlas saņemt vismaz daļēju sava prasījuma apmierinājumu un izmantot citas kreditora tiesības maksātnespējas procesa ietvaros.
Būtiski atcerēties, ka, lai gan ikdienā ar jēdzienu kreditors ir saprotama jebkura persona, kurai ir prasījuma tiesības pret parādnieku, maksātnespējas procesa ietvaros par kreditoru ir uzskatāma tikai tā persona, kuras prasījuma tiesības ir noteiktā kārtībā atzītas konkrētajā maksātnespējas procesā. Proti, kreditors savu statusu maksātnespējas procesā iegūst tikai brīdī, kad administrators, pamatojoties uz saņemto kreditora prasījumu, ir pieņēmis attiecīgu lēmumu šo prasījumu atzīt. Tādējādi, neskatoties uz to, ka kreditoram pastāv prasījums pret konkrēto parādnieku, kreditors tiesības saņemt naudu sava prasījuma apmierināšanai maksātnespējas procesā, kā arī tiesības piedalīties maksātnespējas procesā (saņemt un pieprasīt informāciju, piedalīties kreditoru sapulcēs, iesniegt sūdzības par administratora rīcību, utml.) iegūs tikai pēc tam, kad tas būs maksātnespējas procesa administratoram iesniedzis pamatotu kreditora prasījumu.
Lai kreditora prasījumu varētu atzīt par pamatotu, tam ir jāatbilst visām Maksātnespējas likumā noteiktajām prasībām. Kreditora prasījumā ir jānorāda visa Maksātnespējas likuma 73.panta ceturtajā daļā norādītā informācija. Proti, kreditora prasījumā ir jānorāda:
Papildus kreditora prasījumā norādāmajai informācijai saskaņā ar Maksātnespējas likuma 73.panta sesto daļu kreditora prasījumam ir jāpievieno prasījumu pamatojošie dokumenti. Tie ir dokumenti, kas apliecina kreditora prasījuma tiesības pret parādnieku, un no kuriem maksātnespējas procesa administrators var gūt pilnīgu pamatojumu konkrētā prasījuma pastāvēšanai. Šo dokumentu apjoms un veids nekur konkrēti nav noteikts, par prasījuma pamatojumu var kalpot dažādi tiesu nolēmumi, līgumi, rēķini, pavadzīmes, maksājuma uzdevumi utml.
Kreditors savu prasījumu var pieteikt parādnieka administratoram viena mēneša laikā no dienas, kad maksātnespējas reģistrā ir izdarīts ieraksts par maksātnespējas procesa pasludināšanu. Precīzs pieteikšanās termiņš ir atrodams maksātnespējas reģistrā. Gadījumā, ja termiņš tiek nokavēts, kreditors prasījumu var iesniegt sešu mēnešu laikā, bet ne vēlāk kā līdz kreditoru prasījumu apmierināšanas plāna sastādīšanai, kas var notikt arī īsākā termiņā. Jāpatur prātā, ka šādā gadījumā kreditors neiegūs balsstiesības kreditoru sapulcē. Pēc šā termiņa iestājas noilgums, līdz ar to kreditors zaudē kreditora statusu un savas prasījuma tiesības pret parādnieku.
Kreditora prasījums ir jāiesniedz parādnieka maksātnespējas procesa administratoram, nevis pašam parādniekam. Administratora prakses vietas adrese un elektroniskā pasta adrese ir atrodama maksātnespējas reģistrā – https://maksatnespeja.ur.gov.lv/.
Kreditora prasījumu kopā ar tam pievienotajiem dokumentiem var iesniegt maksātnespējas procesa administratoram dažādos veidos: